Dr. Monika Schwärzler-Brodesser

Current Position:
  • Senior faculty member in Media
Country of Origin: Austria

Courses taught at Webster:

  • Introduction to Visual Literacy
  • Reading and Interpreting Photographic Images
  • Art Theory and Criticism
  • Discourses in Art
  • Breaking the Rules. The Program of Modernism
  • Current Art
  • Art, Business and Visual Culture
  • Father Figures in Art. Art and Authority
  • Models, Muses, Pioneers. Female Representations of the World
  • Documentary Film
  • The Contemporary Museum
  • Memorials and Places of Commemoration

Education

  • Dr. phil. (University of Vienna, 1984)

Background and Facts

Dr. Monika Schwärzler-Brodesser completed her studies of philosophy, German Studies, and psychology at the University of Vienna. She wrote her doctoral thesis on aesthetics, in particular on the art theory of Friedrich Wilhelm Schelling. After graduating from the Vienna University, she did her graduate training at the Museum of Modern Art in Vienna. There, she got involved with art education and joined a group of innovative art mediators who tried to develop new and experimental methods of working with the public. Ever since, her approach to art education has been strongly influenced by the participatory and democratic projects introduced at the Museum of Modern Art at that time.

Apart from teaching at Webster Vienna, Monika also taught in the study abroad program of the University of Oregon, at the Webster home campus in St. Louis/MO, and at the International Summer School of the University of Vienna. She lectured at the International Summer Academy of Museology (A) or in postgraduate museology courses at the University of Basle (CH) and the Federal Academy in Wolfenbüttel (D).

Monika also served as a jury member on various art committees and is Chair of the Gallery Committee of the Thomas K. Lang Gallery at Webster.

Monika´s research activities are centered on “Visual Culture” and the almost unlimited field of investigation that this approach provides. She takes a strong interest in the use of images in society, the media and in the realities that visuals create. Her research shows strong links with literature, philosophy and psychoanalysis. A considerable number of her publications focus on photography, the history of photography and media theory.

Monika trusts that art can and should pose a challenge to the viewer. Likewise, she strongly believes in the beneficial effects of uncertainty and constant re-orientation in her intellectual endeavours.

Selected publications:

  • Schwärzler, M. (1990) „Der Kuß des Alters. Bilder einer Ausstellung / Ein-Bildungen“, in: Wolfgang Zacharias (ed.) Zeitphänomen Musealisierung. Das Verschwinden der Gegenwart und die Konstruktion der Erinnerung, Verlag Klartext, Essen.
     
  • Schwärzler, M. (1991) „In den Sphären des Unvergänglichen. Zur Ikonographie des Unvergänglichen in Science Fiction Comics“, in: H. Hildebrand, F. Jürgensen, W. Zacharias (eds.) ächo 2, Hamburg.
     
  • Schwärzler, M. (1992) „Objekte schweigen, s´flüstern Geigen…Objektpräsentationen im Museum“, in: G. Fliedl, R. Muttenthaler, H. Posch (eds.) Erzählen, Erinnern, Veranschaulichen. Theoretisches zur Museums- und Ausstellungskommunikation, Museum zum Quadrat 3, Wien.
     
  • Schwärzler, M. (1993) „Spurenlese - Über den Umgang von Kunst mit Spuren. Eine kunstphilosophische Annäherung“, in: Der Blaue Kompressor (ed.) Materialien zur Gesamtkultur. Kunst/Spur, Nr. 76, Wien.
     
  • Schwärzler, M. (1993) „Ermäßigter Zugang zu Welten nach Maß“, in: D. v. Kathen, W. Zacharias (eds.) Initiative Kinder- und Jugendmuseum. Ein neuer Ort kultureller Bildung in der Stadt, LKD-Verlag, Unna.
     
  • Schwärzler, M. (1993) „Über die Unmöglichkeit, Kunst und Leben zur Deckung zu bringen - Demonstriert am Beispiel der Wiener Aktionisten Alfons Schilling, Günter Brus und Rudolf Schwarzkogler“, in: ächo 4, Wien.
     
  • Schwärzler, M. (1993) „Karsten Bott“, „Andreas Karner“, “Mariusz Kruk“, „Hilmar Liptow“, „Friedrich Mascher“, „Raffael Rheinsberg“, in: Speicher. Versuche zur Darstellbarkeit von Geschichte/n (Ausstellungskatalog Offenes Kulturhaus des Landes O.Ö Linz).
     
  • Schwärzler, M (1994) „Wer hat Angst vor dem schwarzen Mann. Zu möglichen Sensationen des Bösen in Kinder- und Jugendmuseen“, in: Bundesverband der Jugendkunstschulen und Kulturpädagogischen Einrichtungen (eds.) hands on! Kinder- und Jugendmuseen. Kulturort mit Zukunft. Konzepte und Modelle im Internationalen Spektrum, LKD-Verlag, Unna.
     
  • Schwärzler, M. (1994) „Zur Inszenierung des Individuums par excellence“, in: Oz Almog. Geburt eines Mythos (Ausstellungskatalog zur gleichnamigen Ausst. in der Kunsthalle Exnergasse Wien).
     
  • Schwärzler, M. (1994) „Zu inszeniert, um nicht wahr zu sein“, in: G. Krämer, F. Jürgensen (eds.) Reproduzierte Zeiten. Besuch im inszenierten Museum, LKD-Verlag, Unna.
     
  • Schwärzler, M. (1996) „Bilder, die die Welt erschüttern müssen“, in: Krieg (Ausstellungskatalog Kärntner Landesgalerie Klagenfurt).
     
  • Schwärzler, M. (1996) „Spielarten der Objektbildung“, in: Wa(h)re Kunst. Das Museumsshop als Wunderkammer. Theoretische Objekte, Fakes und Souvenirs. (Ausstellungskatalog Offenes Kulturhaus des Landes O.Ö Linz).
     
  • Schwärzler, M. (1997) „Vom Geist vierer Räume. Künstlerische Visualisierungsversuche von Geschichte/n“, in: A. Gisinger, W. Matt (eds.) Visuelle Geschichte. Forschungsberichte - Fachgespräche. Dornbirn.
     
  • Schwärzler, M. (1998) „Bilder vom „Unbewussten“- und wie wir sie gerne haben“, in: Karl Stockreiter (ed.) Schöner Wahnsinn. Beiträge zur Psychoanalyse und Kunst. Turia und Kant, Wien.
     
  • Schwärzler, M. (1998) „Von den Tröstungen des Museums und anderen Annehmlichkeiten“, in: Standbein Spielbein. Museumspädagogik aktuell, Nr. 51.
     
  • Schwärzler, M. (1998) „City Lights. Das erleuchtete Fenster“, in: MA-null. Magazin im offenen und öffentlichen Raum, Wien 0271998.
     
  • Schwärzler, M. (1998) „Kunst und Wirtschaft. Zur Bestimmung einer Liaison ambitieuse“, in: European Galleries und neue bildende kunst. Zeitschrift für Kunst und Kritik: art forum berlin 1998.
     
  • Schwärzler, M. (2000) „Annie Leibovitz - „Women““, in: Eikon. Internationale Zeitschrift für Photographie & Medienkunst, Heft 32.
     
  • Schwärzler, M. (2000) „Objekte wie du und ich. Anmerkungen zu Arno Gisingers photographischer Präsentation von Objekten“, in: I. Barta-Fliedl, H. Posch (eds.) Invent-arisiert. Enteignung von Möbeln aus jüdischem Besitz. Turia & Kant, Wien.
     
  • Schwärzler, M. (2002) „Bedürftige, alter egos, schöne Unbekannte. Zum richtigen Design des Anderen in partizipatorischen Kunstprojekten“ in: St. Rollig, E. S. Sturm (eds.) Dürfen die das? Kunst als sozialer Raum. Art / Education / Cultural Work /Communities. Museum zum Quadrat 13. Turia und Kant, Wien.
     
  • Schwärzler, M. (2002) „What are the good things and the bad things about leaving home?“, in: Camera Austria International. Heft 78.
     
  • Schwärzler, M. (2003) „Wach-und Dämmerzustände der Kamera. Anmerkungen zu einer Geschichte fotografischer Fehlleistungen“, in: Fotogeschichte. Beiträge zur Geschichte und Ästhetik der Fotografie. Heft 89.
     
  • Schwärzler, M. (2004) „Kinderlose Mütter. Mothering the Self. Zu den Selbstporträts Maria Lassnigs“, in: Frauen Kunst Wissenschaft. Heft 38.Leipzig.
     
  • Schwärzler, M. (2004) „Vom Stoff, aus dem die fotografischen Diskurse sind“, in: Fotogeschichte. Beiträge zur Geschichte und Ästhetik der Fotografie. Heft 94.
     
  • Schwärzler, M. (2005) “August Sander - A Psychoanalytic Reading”, in: European Society for the History of Photography (ed.) Photoresearcher. Klinger Verlag, Passau.
     
  • Schwärzler, M. (2005) „Die Kamera als Handgranate. Zu Patricia Bosworth´ Diane Arbus Biographie“, in: Fotogeschichte. Beiträge zur Geschichte und Ästhetik der Fotografie. Heft 95.
     
  • Schwärzler, M. (2006) „Wenn Kunst auf Bau trifft. Zu künstlerischen Versuchen, die Verbindung von Kunst und Bau produktiv zu machen“, in: Bundesimmobiliengesellschaft mbH (ed.) Leoben Center of Justice. Neue österreichische Gerichts- und Strafvollzugs-Architektur – ein Beispiel für “Kunst und Bau“. Löcker Verlag, Wien.
     
  • Schwärzler, M. (2006) „Harald Gsaller. Libellenlarven / Larvenhüllen“, in: Eikon. Internationale Zeitschrift Für Photographie und Medienkunst. Heft 55.
     
  • Schwärzler, M. (2007) „Der Feind aus dem Osten. Zu Franz Kapfers Fotoserie „zur Errettung des Christentums““, in: Fotogeschichte. Beiträge zur Geschichte und Ästhetik der Fotografie. Heft 103.
     
  • Schwärzler, M. (2007) „AusstellungsSynergien“, in: futuresystems : rare momente (Ausstellungskatalog Lentos Kunstmuseum Linz), Schlebrügge. Editor, Wien.
     
  • Schwärzler, M. (2008) “The Rhetoric and Pictorial Logic of Close-ups and their Use in Print Media”, in:  A. Auer, U. Schlögl (eds.) Jubilee. 30Years ESHPh. Congress of Photography in Vienna. Fotohof edition, Salzburg.
     
  • Schwärzler, M. (2009) “Auf der Suche nach der Mutter. Roland Barthes Dramaturgie einer Bildgeschichte“, in: Fotogeschichte. Beiträge zur Geschichte und Ästhetik der Fotografie. Heft 114.
     
  • Schwärzler, M. (2011) “Digital Worlds and the Sound of Violence”, in: Nancy Billias, Leonhard Praeg (eds.) Creating Destruction. Constructing Images of Violence and Genocide”. Rodopi, New York.
     
  • Schwärzler, M. (2011) “Resetting / Phantasana (Curtain Falls)”, in: Moussa Kone, Andreas Schrett (eds.) Moussa Kone Manual. Kerber Verlag, Bielefeld.
     
  • Schwärzler, M. (2011) “Von all jenen Readymades, die es nicht in die Sammlung Markus Binner geschafft haben und auch keine zweite Chance bekommen werden”, in: Markus Binner (ed.) Den ersten Blick auf die Arbeit hat der Barkeeper. Textem Verlag, Hamburg

Presentations at International Conferences
(since 2002):

August Sander. A Psychoanalytic Reading.
“Boxed” ESHPh Symposium, Maastricht 2002.

Magnus Wallin. Zur digitalen Konstruktion von Alpträumen.
„REM 50. Die Wissenschaft vom Traum. Der Traum von der Wissenschaft“, Wien 2003.

Looking at the Overlooked. Details which Matter.
Symposium at the “4th International Student Triennial”, Istanbul 2006.

Digital Worlds and the Sound of Violence
6th Global Conference: Violence, Contexts & the Construction of Enemies, Budapest 2007.

Inside Out the Museum
International museum workshop: “Organizing & Curating the Transition”, Sarajewo 2007. 

Performativität und Präsenz in Elke Krystufeks Werk
“Cultures of Performance in Modern Austria”, University of Washington, Seattle 2008.

The Rhetoric and Pictorial Logic of Close-ups and their Use in Print media.
ESHPh International Congress of Photography, Vienna 2008.

The White Handbag. Travelling and Ownership.
From Brazil to Macao. Travel Writing and Diasporic Spaces”. Section:“Discovering and disclosing: landscapes in the discourses of explorers and tourists”, University of Lisbon, 2008.

The contaminated landscape and its visual constituents.
International conference of the International Visual Sociology Association, University of Cumbria, Carlisle, UK 2009.

Cold war photographic records and their specific rhetoric. On Erich Lessing´s photojournalistic oeuvre.
“Photojournalism – from hard to soft news”, University of Haifa, 2009.

Female Artistic Strategies of Creating Visibility
“Geschlecht und Wissenschaft: Politiken der Partizipation und Repräsentation”
University of Vienna, June 2010

City lights and their charged rhetoric. Light-enhanced messages
“Rhetoric in Society 3 International Conference”
Lessius University, Antwerp, January 2011

The gentle art of aggression. Artistic practices of blocking pictorial space
“Practicing Theory: The 2011 ASCA International Workshop and Conference”
Amsterdam School of Cultural Analysis, University of Amsterdam, March 2011

Dressed to Suffer and Redeem. Staged photography featuring scenes from biblical stories
“To Receive is Never Neutral: towards an ethics of reception”
University of Bristol, Sept. 2011